torsdag 28 februari 2008

Dagens boktips

Jag läser och jag skakar, vill aldrig att det ska ta slut. Berättelsen gör mig verklighetsfrånvänd. Jag ser vampyrer på tunnelbanan, bleka med korpsvart hår. Jag är glad att jag inte bor i Blackeberg, tanken får mig att rysa. Tänk om jag hade bott där nu när jag läser den här boken.. hade varit läge för vitlök runt halsen i stora klasar.

Jag är halvvägs och vill inte fortsätta. Vet att jag kommer känna mig sorgsen när texten inte längre är oläst och framför mig. Men historien är som en drog, jag måste suga i mig den, precis som Eli suger blod. Jag måste vidare nu. Jag går och läser, snubblar på mina egna fötter och glömmer var jag är. Kliver av tunnelbanan vid fel station och får vänta tio minuter på nästa tåg. Jag vill aldrig att det ska ta slut, aldrig.

Låt den rätte komma in
av John Ajvide Lindqvist

Om du har den framför dig - Grattis!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Se filmen, den gör boken rättvisa.

Vardagsanalys sa...

Det ska jag göra! Vid första bästa tillfälle!